Pengertian Tamadun Islam
Perkataan Tamadun merangkumi kebudayaan,peradaban,pertumbuhan (kebendaan dan kerohanian) dan etika.Manusia tidak akan dapat mencari satu budpekerti Tamadun kalau tidak memiliki masyarakat yang bermoral. Kemajuan Tamadun Islam tidak terbatas cuma pada perkembangan kebudayaan semata-mata, malah beliau ialah perkembangan yang serentak dengan kerohanian.
Disini dikemukakan beberapa pentakrifan “Tamadun Islam” oleh sarjana-sarjana Islam mirip;
- Sayyid Qutb
- Said hawa
- Umar Audah ai-Khatib
- Abu Bakar Hamzah
Sayyid Qutb telah mentakrifkan Tamadun Islam yaitu segala bentuk kemajuan yang dihasilkan oleh sekumpulan penduduk seperti metode sosial, pemerintahan, Politik, ekonomi dan kebudayaan yang berteraskan syariat Allah serta bercirikan nilai-nilai sopan santun Islam.
Manakala Said Hawa pula telah mentakrifkanTamadun secara lazim terbahagi kepada dua klasifikasi iaitu Tamadun Islam dan Tamadun Jahiliah. Tamadun Islam ialah segala faktor pertumbuhan yang tegak di atas kebudayaan Islam serta karenanya relevan dengan kebudayaan itu. Manakala Tamadun Jahiliah pula yaitu segala perkembangan yang dijelmakan dalam bentuk kebendaan dengan tidak mengambil kira faktor kerohanian dan moral.
Umar Audah ai-Khatib pula menyatakan Tamadun Islam ialah himpunan ilmu wawasan, syariat, peraturan tradisi dan budpekerti yang menawarkan keadaan pemikiran, ekonomi, budpekerti, politik, kesenian dan seluruh kehidupan.
Dan Abu Bakar Hamzah mentakrifkan Tamadun Islam yaitu sesuatu yang lahir dan meningkat bahu-membahu dengan kehidupan manusia dan perkembangan yang lahir daripadanya, sarna ada sesuatu yang berbentukniskala (nisbah) mahupun yang berupa sekala (material).
Ciri-ciri Tamadun Islam
HHHo
Tamadun Islam memiliki ciri-ciri tertentu yang dapat diterangkan seperti berikut:
Sumber Tamadun Islam daripada al-Quran dan hadis (Tajuk ini akan dijelaskan dalam tajuk berikut)
Nilai-nilai Tamadun Islam yaitu tetap. Ini bermakna nilai baik dan buruk yang menjadi ukuran untuk sesuatu tujuan atau perbuatan yakni berasaskan terhadap anutan al Quran dan hadis bukan kepada hawa nafsu.
Sebagai contoh dalam kebudayaan Islam tidak dibenarkan sama sekali minum arak kecuali dalam kondisi terpaksa (darurat)
Tamadun Islam bersifat terbuka kepada semua tamadun. Sifat ini bermaksud Tamadun Islam menerima tamadun-Tamadun abnormal yang telah mencapai perkembangan dalam berbagai bidang mirip pada zaman kerajaan Abbasiah berbagai bidang ilmu ketimbang Greek telah diambil dan diterjemah ke dalam bahasa Arab. Hasilnya Tamadun Islam sudah mencapai kegemilangan pada zaman itu. Walau bagaimanapun nilai-nilai yang bercanggah dengan aliran al Alquran dan Hadis ditolak. Di samping itu Tamadun Islam memberi pertolongan kepada perkembangan Tamadun lain misalnya orang-orang Eropah telah mengambil khazanah ilmu dari kegemilangan Tamadun Islam di Sepanyol untuk menjayakan perkembangan di Eropah.
Tamadun Islam sesuai dengan sifat semula jadi manusia. Semua nilai yakni bermaksud untuk mencapai kebahagian di dunia dan akhirat . NIlai-nilai Tamadun Islam mendorong manusia untuk melakukan tugasnya sebagai khalifah Allah. Tugas ini bermaksud melakukan peranan selaku pengelola, pemimpin dan perancang kepada perkembangan dunia ini.
Tamadun Islam tidak terikat dengan bangsa atau daerah yang tertentu. Oleh itu Tamadun berlaku di mana-mana seperti di kepulauan Melayu, di India, di Selatan Filipina dan sebagainya.
Tamadun Islam tidak tertakluk kepada era-kala yang tertentu. Oleh itu Tamadun Islam boleh berlaku pada zaman Nabi Muhammad (rasul) sehingga zaman kini. Dalam hal ini tidak sempurna sekiranya Tamadun Islam itu dibilang cuma berlaku pada zaman Rasul atau zaman pertengahan.
Semua perkembangan yang dicapai semasa pemerintahan Islam dikira Tamadun Islam selagi tidak bertentangan dengan fatwa islam. Sesuatu ciptaan yang dibuat oleh bukan Islam tetapi di arah oleh pemerintah Islam dikira selaku Tamadun Islam.