√ Materi Carpon atau Carita Pondok Lengkap dengan Contohnya

wargamasyarakat.org, Salam Haneut! Carpon merupakan abreviasi dr carita pondok. Asalnya dr bahasa Inggris, short story. Dalam bahasa Indonesia disebut kisah pendek atau disingkat cerpen.

Sampai kini carpon masih tetap terkenal. Banyak pengarang yg menulis carita pondok, media-media pula banyak yg menerbitkannya. Masyarakat pun banyak suka membacanya.

Carpon merupakan karya sastra yg menggambarkan kehidupan, dilema sosial, & cita-cita orang Sunda. Dengan sering membaca carita pondok, kita dapat mengenali kehirupan penduduk Sunda.

Pengertian Carpon

Carpon merupakan singkatan dr carita pondok, dlm bahasa Indonesia disebut kisah pendek. Disebut pendek alasannya adalah ceritanya terbilang singkat.

Ada yg menyampaikan panjangnya antara 5.000 sampai 10.000 kata. Ada pula yg menyampaikan ceritanya mampu selesai dibaca dlm hitungan menit atau selesai dlm sekali duduk.

Karena ceritanya pendek, maka carpon cuma menceritakan peristiwa tunggal. Biasanya dlm satu waktu & satu kawasan. Konfliknya sederhana & tak bercabang. Pelakunya tak banyak, kadang kala final ceritanya digantung, tak tamat mirip novel.

Dalam carita pondok umumnya loba pulunganeun (banyak pelajaran yg mampu dipetik). Tulisannya berbentuk prosa, mudah-mudahan lebih menawan biasa ditambah paguneman (dialog) & gaya bahasa. Isinya menggambarkan kehidupan sehari-hari.

Unsur-bagian Carpon

1. Tema

Tema merupakan pokok kisah yg menjiwai kisah dr awal hingga selesai. Tema carpon biasanya tentang duduk perkara keluarga, dilema sosial, kaagamaan, atau dilema pendidikan.

2. Palaku (Tokoh) jeung watek

Palaku yaitu orang atau tokoh-tokoh yg ada dlm kisah. Tokoh kisah terbagi menjadi  pelaku utama & pelaku komplemen. Masing-masing tokoh mempunyai sifat atau aksara.

3. Latar (setting)

Latar atau setting mencakup kawasan & waktu peristiwa serta situasi. Unsur latar ini penting karena sangat menghipnotis alur dongeng.

4. Puseur sawangan (point of view)

Puser sawangan, point of view atau sudut pandang adalah cara pengarang melihat seluruh dongeng yg dikarangnya. Apakah pandangannya oleh pengarang sendiri atau lewat seorang tokoh dlm dongeng.

5. Galur (plot)

Galur, plot atau alur yakni jalan carita. Galur carpon antara lain alur maju, mobog tengah, & alur mundur. Alu maju ceritanya ngaruntuy dr permulaan hingga selesai. Mobok tengah menceritakan dr tengah-tengah dahulu terus ke permulaan kemudian ke selesai. Alur mundur menceritakan dr akhir, ke tengah, lalu ke awal.

  √ Pengertian Kecap Saharti Bahasa Sunda dan Contoh Kalimatnya

6. Amanat

Amanat yakni pesan (pesen, piwejang atawa piwuruk) yg ingin disampaikan oleh pengarang pada pembaca carita pondok.

Sejarah Perkembangan Carita Pondok

Carpon tergolong prosa yg tergolong kisah fiksi atau rekaan. Adanya bentuk carita pondok dlm sastra Sunda merupakan pengaruh dr Belanda yg pernah menjajah negara Indonesia. Tatkala itu istilahnya belum terperinci & masih disamakan dgn dongeng.

Carpon muncul kira-kira pada era ke-19. Pada tahun 1930 Bale Pustaka mempublikasikan buku Dogdog Pangréwong. Buku tersebut merupakan buku kumpulan carpon pertama, karangan orang yg memakai inisial G.S.

Setelah Indonesia merdeka, para penulis carpon kian banyak. Tahun 1960 pertumbuhan carpon sangat subur, utamanya sesudah terbit majalah-majalah Sunda. Majalah tersebut di antaranya Warga, Sunda, Manglé, Sari, Langensari, & sebagainya.

Buku-buku kumpulan carpon pula banyak diterbitkan, di antaranya:

  • Carita Biasa karangan RAF (1959),
  • Papacangan karangan Rusman Sutiasumarga (1960),
  • Hujan Munggaran karangan Ayat Rohaedi (1960),
  • Néangan karangan Caraka (1962),
  • Di Luhureun Jukut Reumis karangan Yus Rusyana (1965), dll.

Semakin ke sini carpon semakin meningkat & dikarang oleh para pengarang muda. Buku-buku kumpulan carpon pun diterbitkan setiap tahun. Macam-macam penghargaan sastra diserahkan pada para pengarang terbaik, salah satunya kado sastra Rancagé.

Setelah terbit majalah Papaos Nonoman & Parahyangan pada permulaan kala ke-20 banyak yg menulis carpon.

Beberapa pengarang Sunda yg menerima penghargaan hadiah sastra Rancage untuk buku kumpulan carponnya antara lain:

Pengarang Judul Buku Kumpulan Carpon Tahun Penghargaan
Yus Rusyana Jajaten Ninggang Papasten 1989
Iskandarwassid Halimun Peuting 1990
Godi Surwarna Serat Sarwasastra 1996
Caraka Awewe Dulang Tinande 1998
Darpan Nu Harayang Dihargaan 1990
Mh. Rustandi Kartakusumah Amanat Dina Napas Panungtungan 2005
Yous Hamdan Geus Surup Bulan Purnama 2006
Rukmana Hs. Oleh-oleh Pertempuran 2007
Usep Romli H.M. Sanggeus Umur Tunggang Gunung 2010
Us Tiarsa Halis Pasir 2011

Perbedaan Carpon & Dongeng

Carpon & dongeng ceritanya sama-sama pendek, tak panjang seperti novel. Tetapi keduanya mempunyai beberapa perbedaan, di antaranya:

Carpon Dongeng
Cerita prosa dlm bentuk tulisan, pengarangnya terang. Turun temurun dengan-cara ekspresi, tak terang siapa pengarangnya. Buku kumpulan dongeng hanya hasil salinan dr apa yg dikumpulkannya.
Ceritanya masuk logika, umumnya perihal kehidupan sehari-hari. Ceritanya tak masuk logika & banyak bohong & abnormalitas seperti binatang bisa bicara.
Tokohnya mampu apa saja. Bisa insan, binatang, tumbuhan, makhluk halus, atau benda-benda. Tokohnya manusia. Terdiri atas tokoh utama & tokoh pembantu. Masing-masing tokoh mempunyai sifat atau karakter seperti protagonis & antagonis.

Tips Menulis Carpon

Menulis carita pondok itu sukar kalau cuma dibayangkan. Jadi agar tak sukar, jangan cuma dibayangkan. Berikut ini beberapa tips belajar menulis carita pondok.

  1. Segera tuliskan setiap mengalami kejadian menarik atau berkesan.
  2. Jangan dahulu mempertimbangkan manis atau jeleknya, yg penting menulis saja dahulu.
  3. Upayakan setiap hari menulis. Tuliskan insiden apa saja yg dialami, tak peduli seru atau tidak.
  4. Mulai menulis satu paragraf dulu dgn komponen-bagian yg lengkap. Kalau sering nanti pula mampu menulis cerita lebih panjang.
  5. Unsur-bagian tadi diterangkan lagi dlm paragraf-paragraf selanjutnya.
  6. Cerita akan menjadi panjang namun tak boleh keluar dr tema.
  7. Buat rangkay (kerangka) karangan berupa urutan peristiwa mudah-mudahan isinya tak keluar dr tema.
  8. Dari kerangka karangan kembangkan menjadi dongeng lebih panjang dr kerangka karangan.
  9. Selingi antara tokoh jeung tokoh.

Contoh rangkay karangan

  1. Gambaran indung, boh wujud lahiriahna boh pagawéan sapopoéna.
  2. Kabiasaanna indung anu pikaresepeun atawa pikakeuheuleun.
  3. Gambaran kaayaan sapopoé di kulawarga, korelasi antara indung jeung bapa, ndeso jeung anak, adi jeung lanceuk. Harmonis atawa henteu.
  4. Paséa jeung adi, nepi ka adi cilaka, sarta dibawa ka rumah sakit.
  5. Timbul rasa dosa basa ningali kasedih indung nyanghareupan éta musibah.
  6. Sieun dicarékan, namun henteu. Kanyaah indung ka urang teu ngurangan najan ngalakukeun salah.
  7. Ménta hampura sarta jangji moal deui-deui maséaan adi.
  8. Di rumah sakit saréréa kumpul, babarengan nguruskeun adi anu di rawat.

Mencari Inspirasi Cerita

Ide cerita dapat diperoleh dr mana saja, di antaranya dr tiga hal berikut ini.

1. Tina lalaguan (dari lagu)

Lagu umumnya menceritakan insiden dgn kalimat yg sungguh ringkas. Cerita dr lagu mampu dikembangkan menjadi carita pondok & ditambah dialog biar tambah menawan.

2. Tina catetan poéan (dari catatan harian)

Catatan harian yg biasa ditulis saban hari pula mampu dijadikan ide dlm menentukan dongeng pendek. Agar lebih mempesona, ceritanya ditambah imajinasi & obrolan.

3. Tina kajadian sapopoé anu kaalaman ku sorangan atawa ku babaturan (dari peristiwa sehari-hari)

Carita pondok mampu dibentuk dr peristiwa sehari-hari, baik peristiwa yg dialami sendiri atau dialami oleh teman.

Jika menceritakan insiden yg dialami sobat, jangan menuliskan nama bahwasanya, nanti ia murka. Ceritanya pun dapat ditambah khayalan alasannya carpon merupakan kisah fiksi atau rekaan.

Membaca Carpon

Lentong jeung ucapannana sing merenah, upamana kumaha lentong dina ngucapkeun kalimah tanya, kalimah warta, kalimah parentah, jeung sajabana. Kitu deui dina ngucapkeun sora vokal é, jeung e. Leuwih alus mun dibarengan ku riuk beungeut, pasemon, jeung gerak awak anu luyu jeung eusi carpon.

Contoh Carpon

Runtah

Kénging Rahmaida

Geus sababaraha poé di imah téh huluwar-hiliwir waé bau bangké. Ulak-ilik kana handapeun bupét, bisi aya bugang beurit, teu aya nanaon. Kurah-koréh di buruan nu héjo ku kekembangan bisi aya oray atawa bangkong paéh, angger euweuh.

“Naha naon nya Mah, nu matak bau téh?” ceuk kuring ka Mamah nu keur anteng kaprak-keprek di dapur.

“Duka atuh, Mamah gé héran,” waler Mamah. “Ngan ku Mamah diperhatikeun, nu amis téh jolna ti garasi,” saur Mamah deui.

“Ti garasi Mah?” kuring héran.

“Enya, jung geura pariksa ku Tatan,” waler Mamah.

Koréléng ka garasi. Ulak-ilik ka ditu ka dieu.  Irung diungsa-angseu bisi enya anu nimbulkeun busuk téh jolna ti garasi.

“Ah teu anyir nanaon geuning,” haté ngagerentes sanggeus teu manggihan nanaon anu matak nyurigakeun.

Basa rék ngoloyong ka jero imah, di luar pager témbong aya mobil eureun. Bapa nembé mulih ti kantor. Gura-giru kuring mukakeun pager. Geleser mobil asup ka garasi.

Sabot kitu, pelenghir amis bangké téh kaangseu deui. Nepi ka asa murel rék utah. Kapaksa kuring nungkupan irung.

“Ku naon Tan, nungkupan irung?” Bapa naros.

“Bau, Pa,” walon kuring ngirung.

“Eh, éh…enya, enya geuning di dieu nu bau téh,” saur Bapa deui bari nungkupan pangambungna. Koloyong ka jero imah. Kuring ngiclik nuturkeun tukangeunana.

Leng kuring mikir. Kari-kari bapa datang, busuk bangké téh mani terperinci kaangseu. Sanajan ceuk Mamah tadi nu wangi téh di garasi, namun can jol Bapa mah da teu amis-anyir teuing.

“Pa!” ceuk kuring satengah nyorowok bari lumpat ka jero imah.

“Aya naon Tan, nyarita téh tarik-tarik teuing. Sok ngareureuwas baé,” Mamah nu ngajawab téh.

“Mah, Tatan terang ayeuna mah anu janten sumber bacin téh,” ceuk kuring.

“Naon?” Mamah naros.

“Mobil Bapa.”

“Har…naha mobil Bapa?” Bapa ngerungkeun halisna.

“Pa, Bapa téh apan saban dinten ngalangkung ka Pasar Antay. Di dinya apan seueur runtah. Tah, anu matak wangi téh ban mobil anu tos ngagéléng runtah di Pasar Antay téa,” ceuk kuring yakin.

Mamah jeung Bapa katémbong silihrérét. Koloyong Bapa ka luar. Kuring jeung Mamah nuturkeun tukangeunana.

“Enya, pamanggih Tatan téh sigana bener,” saur Bapa sanggeus aya gigireun kendaraan beroda empat. “Runtah téh geus bahé ka jalan tuda,” Bapa siga nu gegelendeng.

“Pa, kaluarkeun deui atuh mobilna. Kumbah heula di ditu, di luar. Sok Tan, siapkeun selangna!” Mamah nyarios.

Sabot Bapa ngaluarkeun kendaraan beroda empat ti garasi, bari nyiapkeun selang téh pikiran mah kumalayang ka sababaraha kawasan di ieu kota anu ayeuna geus jadi kawasan pamiceunan runtah. Upamana waé Pasar Antay, Pasar Tonggoh, jeung Cikuda, apan éta mah daerah lazim anu sakuduna mah bararesih.  Ku karena dipaké pamiceunan runtah, atuh jadi barau jeung réa laleur.

“Sok Tan, geura kocorkeun caina!” Bapa miwarang.

“Banna wungkul wé nya nu dikumbahna, da ka luhurna mah beresih kénéh,” ceuk kuring bari nyebrotkeun cai kana ban tukang. Bapa ngawaler  ku unggeuk.

Sanggeus bérés ngumbah mobil, kuring nyarita ka Bapa, “Pa, énjing mah ulah ngalangkung ka Pasar Antay atuh, ambéh teu anyir deui bangké di garasi.”

“Enya, ti mimiti isuk mah rék ka jalan Otista wé, kajeun rada nguriling,” waler Bapa.

“Naha moal waka diangkut kitu, runtah téh?” Mamah naros.

“Wah, duka iraha diangkutna, apan pamiceunan runtahna gé can aya nepi ka ayeuna gé,” waler Bapa.

“Naha meni dugi ka numpuk  kitu runtah téh nya Pa? Naha henteu diduruk waé?” ceuk kuring ngarasa héran.

“Di duruk gé moal teurak, da runtahna baseuh,” waler Bapa.

“Eta tuda ari miceun runtah téh sok padu bra-bru waé, tara dipisahkeun runtah baseuh jeung jeung runtah garing téh,” ceuk Mamah bari ngaléos ka jero imah. Teu lila Bapa jeung kuring ogé nuturkeun asup ka jero imah.

Isukna, jeung saterusna ari indit jeung mulang ti kantor téh, cenah, Bapa tara ngaliwat ka Pasar Antay.

Enya wé ari teu ngaliwat ka dinya mah teu bacin deui bangké di imah téh. Ngaliwat-ngaliwat deui ka Pasar Antay téh sanggeus aya kana sabulanna, sabada runtah nu tingtalambru diangkutan ku mobil ti Dinas Kebersihan Kota. Ayeuna mah, cenah, geus aya pamiceunan runtah téh, di daérah Padalarang.

(Dicutat tina Manglé alit no. 1108-6-12 Maret 2008). Sumber: Buku Pamekar Basa Kelas 8 & 10.

Baca juga: Contoh Fiksimini Bahasa Sunda tentang Pendidikan

Demikianlah, gampang-mudahan bermanfaat.