close

Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw

Sepak takraw yakni jenis olahraga adonan dari sepak bola dan bola voli, dimainkan di lapangan ganda bulu tangkis, dan pemain dihentikan menyentuh bola dengan tangan. Kejuaraan paling bergengsi dalam cabang ini yakni King’s Cup World Championships, yang terakhir diadakan di Bangkok, Thailand. Permainan ini berasal dari zaman Kesultanan Melayu ((634-713)) dan dikenal selaku Sepak Raga dalam bahasa Melayu. Bola yang dibuat dari anyaman rotan dan pemain berdiri membentuk lingkaran.

Catatan sejarah terawal wacana sepak raga terdapat dalam sejarah Melayu. Ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah Ibni Almarhum Sultan Muzzaffar Shah (1459 – 1477), seorang puteranya bernama Raja Ahmad telah dibuang negeri karana membunuh anak Bendahara akhir persengketaan ketika bermain sepak raga. Raja Ahmad kemudiannya diangkat menjadi Sultan di Pahang, bergelar Sultan Muhammad Shah I Ibni Almarhum Sultan Mansur Shah.

Pada tahun 1940-an hal ini berganti dengan memakai jaring dan peraturan angka. Di Filipina permainan ini disebut sipa, di Burma chinlone, di Laos maradong, dan di Thailand takraw.

Peraturannya sama dengan bola voli dengan perbedaan selaku berikut.

  • Pemain tidak boleh menjamah bola dengan tangan.
  • Pemain atau tim cuma boleh menjamah bola 3 kali berturut-turut.
  • Posisi pemain bertahan tidak diputar.

Hamid Bin Mydin

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw

Permainan sepaktakraw yang ada kini ialah adaptasi permainan sepak raga dan badminton. Pada tahun 1940an permainan ini sudah dimainkan dengan memakai jaring dan mengikut tata cara kiraan mata mirip bulu tangkis. Undang-undang dan peraturan awal permainan sepak raga jaring telahpun digubal dan disusun secara bertulis pada 15 April 1960 di Kuala Lumpur. En Hamid Bin Mydin ialah orang yang diiktiraf selaku pencipta dan pengasas kepada Sepakraga Takraw. Taktik-strategi gres yang fantastis dalam permainan sepak raga jaring pertama kali diperkenalkan Hamid di Jalan Patani, Pulau Pinang pada tahun 1946.

Sejarah permainan sepak takraw berawal pada sebuah petang Februari 1946, Hamid Mydin  menemui sahabatnya, Mohamad Abdul Rahman, anak tempatan Jalan Hatin, Pulau Pinang yang populer selaku pemain Sepakraga Bulatan yang handal. Saat itu Hamid menceritakan hasratnya untuk mengganti atau memodernkan permainan Sepakraga dengan memakai jaring dan gelanggang seperti permainan bulu tangkis. 

Bertempat di sebuah daerah atas lapisan bertar, tapak bekas Rumah Sakit Haiwan di Jalan Patani Pulau Pinang, Hamid Mydin menciptakan garis batas lapangan menggunakan kapur tulis dengan panjang 44 kaki dan lebar 22 kaki. Ia lalu mengikat tali rami di tiang yang tingginya 5 kaki 3 inci.

Dengan menggunakan bolaraga buruk, Hamid menyuruh Mohamad Abdul Rahman bangkit di satu segi lapangan dan beliau sendiri di segi yang yang lain. Mereka menendang bolaraga bolak balik. Itulah kali pertama Hamid Mydin menjajal ciptaan barunya.

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw

Pada petang hari selanjutnya di daerah yang sama, ia menjajal menyempurnakan idenya dengan menambahkan 2 orang sehingga satu tim berisikan dua orang. Tidak dengan jumlah pemain, pada petang ketiganya disertakan pemain baru sehingga semuanya berjumlah 6 orang pemain.

Sejak saat itu, permainan gres ini mendapat perhatian ramai. Pemain-pemain muda mencoba permainan yang lebih menarik ini memakai 3 pemain per tim yang kemudiannya dinamakan Sepakraga Jaring.

Selain itu, Hamid juga membuat beberapa pergeseran permainan dan mendapat sambutan baik termasuk dari Thailand. Corak permainan sekarang yaitu hasil beberapa pergeseran yang dibuat bersama Yusof Latif yang pernah menbawat jawatan Setiausaha Agung Persatuan Sepakraga Malaysia. Berkat hasil bisnisnya berhubungan bersama Syed Abbas Al-Habshee. Corak permainan gres ini diperkenalkan terhadap penduduk Kuala Lumpur. Di lalu hari, olahraga ini mendapat dukungan dari Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Malaysia.

  Acuan Dasar Penyerangan Dan Pertahanan Sepak Bola

Dalam masa yang singkat permainan sepak raga jaring mula, dipertandingkan dalam lapangan bertutup tidak lagi di tanah-tanah lapang yang terbuka.

Sumber: 

  • https://id.wikipedia.org/wiki/Sepak_takraw
  • https://ms.wikipedia.org/wiki/Abdul_Hamid_Mydin